Operetka

   KSIĘŻNICZKA CZARDASZA

Lubię to!
Opis
Realizatorzy i Obsada
Multimedia
Prasa
Ceny
Muzyka: EMMERICH KÁLMÁN
Libretto: LEO STEIN I BÉLA JENBACH
Przekład: JERZY JURANDOT

W roku Jubileuszu 60-lecia jeden z największych hitów operetkowych powraca na scenę Teatru Muzycznego w Poznaniu. Romans charyzmatycznej kabaretowej szansonistki i pochodzącego z bogatej rodziny przystojnego arystokraty w najsławniejszym dziele Kálmána pokazany jest zarówno melodramatycznie, jak i przewrotnie. A jeśli dodamy do tego całą plejadę komicznych postaci, nieoczekiwane zwroty akcji i muzykę, którą bez wahania nazwać można rewią przebojów, to Księżniczkę czardasza polecić można bez specjalnej rekomendacji. Operetka Kálmána jest zarówno pretekstem do gry z konwencją, jak i cieszenia uszu pięknymi głosami. O popularności dzieła świadczy fakt niedawnego włączenia go do repertuaru przez tak wybitne nazwiska jak Anna Netrebko czy Juan Diego Flórez. Teatr Muzyczny pokaże jego nową wersję, w której obok doświadczonych artystów wystąpią młodzi soliści. W ich wykonaniu usłyszymy takie przeboje jak: „Co się dzieje”, „Skarbie mój” czy „Czardasz, czardasz”.
 
Reżyserem spektaklu jest Grzegorz Chrapkiewicz, współpracujący z wieloma teatrami w Polsce. W Teatrze Muzycznym w Poznaniu wyreżyserował już dwie świetnie przyjęte komedie: Mayday R. Cooneya oraz Akompaniatora A. Burzyńskiej. Kierownikiem muzycznym spektaklu został Dariusz Tabisz. Autorem choreografii jest Jarosław Staniek, jeden z najbardziej utytułowanych polskich choreografów musicalowych. Scenografię oraz oryginalne kostiumy przygotuje Aneta Suskiewicz. Księżniczka czardasza w reżyserii Grzegorza Chrapkiewicza to muzyczna rozrywka na najwyższym poziomie, w której nie zabraknie także dużej dawki humoru.

Operetka to bajka dla dorosłych. Bajka od dzieciństwa towarzyszy nam pobudzając naszą wyobraźnie dając swego rodzaju wolność interpretacji. Oczywiście spoglądając wstecz brzmi to czysto teoretycznie. W spektaklu poznańskim postanowiłem uwolnić moją wyobraźnię, odważyć się na większą swobodę interpretacyjną . Proszę się nie przerażać!!! Nie będzie to teatr postmodernistyczny. Nikt nie będzie rzucał w siebie zużytymi pampersami .Nie będzie to teatr alinearny, afabularny! Nie będzie to teatr dekonstrukcji i dekompozycji! Co to będzie? To będzie zabawa formą operetki, pełne dystansu spojrzenie na klasykę i tradycję. Delikatny lifting czy może lepiej zabrzmi po polsku odświeżenie  dialogów. Groteskowe spojrzenie wyrażające się w sformalizowanym ruchu, swoista zabawa ciałem , słowem, arią-piosenką. Wszystko to ma służyć metaforyzacji, odrzeczywistnieniu a co za tym idzie pozbawieniu widowiska nadmiaru patosu i teatralnej sztampy. Jeśli nawet sztampa i tradycja to pokazana w nieco skrzywionym zwierciadle. Wszyscy realizatorzy chcemy zaproponować Państwu dobrą rozrywkę w nieco odmiennym stylu.
Grzegorz Chrapkiewicz / reżyser
 

 
(...) Księżniczka czardasza w operetkowym repertuarze Teatru Muzycznego stanowi obiecujące novum, odejście od tradycyjnego grania tego gatunku muzycznego, zerwanie z modelem utrwalającym wizerunek operetki jako gatunku anachronicznego. (...) Stujednoletnia prababka "Czardaszka", dzięki zabiegom odmładzającym, nabrała wigoru i współczesnego sznytu.
Błażej Kusztelski, E-teatr
 
Soliści byli mocnym punktem spektaklu. Wyróżniły się nie tylko pierwszoplanowe postacie, ale również te, które nie w każdej minucie były widoczne na scenie. (...) Również zespoły poradziły sobie bardzo dobrze. W tej operetce muzyka nie jest skomplikowana, ale jednak wymaga od wykonawców sporej finezji, by odnaleźć się w specyficznym klimacie twórczości węgierskiego kompozytora.
Aleksandra Bliźniuk, kulturapoznan.pl
 
Grzegorz Chrapkiewicz, znany poznańskim widzom chociażby z reżyserii Akompaniatora, po raz kolejny postanowił pobawić się konwencją, gatunkiem, tym, co doskonale znane. Z tej zabawy powstał spektakl groteskowy i niezwykle współczesny – pod względem scenograficznym, muzycznym i kostiumowym.
Marta Łuczkowska, Świat Kultury Poznań
 
Finezji musicalowej wersji operetki i smaczku dodają - niezwykle subtelne i symboliczne projekcje Emilii Sadowskiej. Jest w nich poezja, dowcip, ironia, nuta nostalgii...
Stefan Drajewski, Głos Wielkopolski
 
„Księżniczka czardasza” w reżyserii Grzegorza Chrapkiewicza, to kobieta z klasą i mająca swój styl; niekoniecznie klasyczna, ale też nie taka, która chce się za wszelką cenę przypodobać współczesnej publiczności. Dzięki temu w naturalny sposób wydaje się nam bliska. Pozwala się sobą zachwycać. Cokolwiek robi, tańczy i śpiewa, wzbudza fascynację i zaciekawienie. Wobec niej nie można i nie chce się pozostać obojętnym. I to jest sukces Teatru Muzycznego w Poznaniu, jego dyrektora i zespołu artystów.
Dominik Górny, Nasz Głos Poznański
 
 
 
Wykonania odbywają się za zgodą wydawnictwa Josef Weinberger Ltd.
__   Licencja na wystawienie operetki została wydana przez Państwowe Wydawnictwo Muzyczne. Licencji na tłumaczenie udzieliło Stowarzyszenie Autorów ZAiKS   ___

 
Sponsor premiery:
   
Partnerzy premiery:
        

Realizatorzy

Reżyseria
Grzegorz Chrapkiewicz
Kierownik muzyczny
Dariusz Tabisz
Choreografia
Jarosław Staniek
Asystent choreografa
Katarzyna Zielonka
Scenografia i kostiumy
Aneta Suskiewicz
Reżyseria świateł
Olaf Tryzna
Prezentacje multimedialne
Emilia Sadowska
Asystent reżysera
Łukasz Brzeziński
Przygotowanie wokalne zespołu
Michał Łaszewicz

Obsada

Sylwa Varescu, księżniczka czardasza
Joanna Horodko
Aleksandra Orłowska-Jabłońska
Leopold Maria von Lippert, książę
Jarosław Patycki
Arnold Pujsza
Anhilda, jego żona
Lucyna Winkel
Edwin, ich syn
Mikołaj Adamczak
Miłosz Gałaj
Hubert Zapiór
hrabianka Stasi, kuzynka Edwina
Anna Lasota
Joanna Szynkowska vel Sęk
Katarzyna Tapek
Boni Kancsianu, hrabia
Michał Bronk
Łukasz Ratajczak
Feri von Kerekes, hrabia
Radosław Elis
Jarosław Patycki
Rohnsdorf, porucznik
Maciej Ogórkiewicz
Miksa, kelner
Łukasz Brzeziński
Kisz, notariusz
Włodzimierz Kalemba
Billing, ambasador
Seweryn Wieczorek
Pokojówka
Monika Buczkowska
Joanna Olek

Chór, Balet i Orkiestra Teatru Muzycznego w Poznaniu.

 

Piękny powrót „Księżniczki czardasza” do Poznania

Data wydania: 23.05.2016
Kultura musicalowa w Polsce nie musi być postrzegana tylko przez pryzmat wartości klasyki, aby być docenioną, zrozumianą i z entuzjazmem przyjętą przez publiczność – udowodniła to premiera „Księżniczki Czardasza”, na którą 21 maja zaprosił Teatr Muzyczny w Poznaniu, świętujący w tym roku 60-lecie swojego istnienia.
 

Minimalistyczna Księżniczka czardasza

Data wydania: 23.05.2016
Są takie spektakle, o których nie można powiedzieć, że są wybitnie dobre, ale nie są też złe i skazane na porażkę. Kryją swoje wady i zalety, stając się spektaklami, których nie sposób zaklasyfikować, zaszufladkować, jednoznacznie ocenić. Do takich właśnie należy najnowsza produkcja Teatru Muzycznego w Poznaniu, Księżniczka czardasza w reżyserii Grzegorza Chrapkiewicza, która miała swoją premierę 21 maja, czyli niemal w dniu 60. urodzin Teatru.
 

Dobrymi chęciami...

Data wydania: 24.05.2016
"Księżniczkę czardasza" w reżyserii Grzegorza Chrapkiewicza mogę polecić wszystkim, którzy potrafią oglądać spektakle przez palce. Tym, którzy mogą pójść na kompromis i zachwycając się niektórymi gagami, wyłączą uwagę podczas kilku scen pełnych sztampy i oczywistości.
 

Prababka Czardaszka po liftingu

Data wydania: 22.05.2016
Jak wystawiać operetkę, chcąc odejść od jej klasycznej, tradycyjnej formuły? Pozostawanie przy "wypasionej", wystawnej scenerii i historycznie odległej fabule, granie jej "po bożemu", wydaje się dziś absurdem. Zwłaszcza jeśli myśli się o młodszej, a nie tylko senioralnej części widowni. Chyba że potraktuje się operetkę persyflażowo, ale to niełatwe, a efekt niepewny. A więc pozostaje chyba wyłącznie diametralne odmłodzenie, wsadzenie jej w ramy współczesnych gatunków scenicznych.
  STREFA VIP STREFA I STREFA II WEJŚCIÓWKI
  (parter: rz. III msc.7-16 / rz.IV msc.5-14 /
rz.V msc 5-14 / balkon: rz. I)
(parter: rz. I-X z wyłączeniem strefy VIP /
balkon: rz.II-III)
(parter: rz.XI-XIV /
balkon rz. IV-VI)
(parter: rz. XV /
balkon: rz. VII)
pełnopłatne 120 PLN 80 PLN 60 PLN 30 PLN
ulgowe 70 PLN 50 PLN
Powrót

Premiera

21.05.2016

Kalendarium

23.11 (CZ)
19:00 kup bilet
24.11 (PT)
19:00 kup bilet
25.11 (SO)
15:30 kup bilet
25.11 (SO)
19:00 kup bilet

Czas trwania

155' w tym 2 przerwy

Wygodny zakup

Wypróbuj najwygodniejszy sposób
zakupów biletów na spektakle
Teatru Muzycznego poprzez
platformę online bilety 24.pl

Newsletter

Nowości i repertuar zawsze w Twojej skrzynce
e-mail. Zapisz się już teraz!

SPONSOR TEATRU

SPONSOR PREMIERY "MADAGASKAR –MUSICALOWA PRZYGODA"

Partnerzy